Business Model Analyse

Business Model

Uw businessmodel is de manier waarop uw organisatie geld verdient. Misschien is uw businessmodel heel actueel en hoeft u hier niet dringend aandacht aan te besteden.

Wanneer doe je zo'n Business Model Analyse?

Is uw businessmodel het resultaat van jaren achtereen hetzelfde doen en wordt het nu moeilijk om de markt te volgen en onderaan de streep nog wat te verdienen? Dan is het wellicht interessant om onze pragmatische en doelgerichte Business Model Analyse met ons uit te voeren!

Hoe werkt onze Business Model Analyse?

Met onze VDS Business Model Analyse onderwerpen we het businessmodel van uw organisatie aan een stevige analyse om de huidige risico’s en kansen gestructureerd in kaart te brengen. De uitkomsten helpen u om te bepalen welke kansen u wilt benutten voor uw organisatie, of welke risico’s u wilt beperken. Hierop baseert u de volgende stap die uw organisatie zet.

Het programma


1. Leiderschap

De start van de Business Model Analyse is altijd met de beleidsmakers. De huidige missie, visie en strategische doelen van de beleidsmakers laten immers duidelijk zien hoe de huidige context eruit ziet.

Na dit gesprek kennen we uw organisatie in grote lijnen.

2. Operatie

We spreken met sleutelfiguren van verschillende afdelingen, waarbij de focus ligt op het begrijpen van uw processen. Door niet alleen met de beleidsmakers te spreken, krijgen we een nog beter beeld.

Na dit gesprek kunnen we de brainstorms beter in goede banen leiden.

3. Brainstorm I

We leiden een brainstorm waarin u aan de hand van pragmatische modellen en tools geconfronteerd wordt met vragen die u helpen om uw organisatie vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.

Met de informatie en uitkomsten bereiden wij een volgende specifiekere brainstorm voor.

4. Brainstorm II

We weten inmiddels heel goed waar we níet uit willen komen, dus deze brainstorm is specifieker en op uw nieuwe business model gericht. We baseren ons op de uitkomsten van de eerste brainstorm.

Na dit gesprek kunnen we de ‘positie’ van uw organisatie bepalen in het speelveld waar uw organisatie vanaf vandaag te vinden gaat zijn. Ook wordt duidelijk wat belangrijke strategische factoren zijn.

5. Advies & Actie

We brengen uw nieuwe business model in kaart en we lichten de belangrijkste veranderingen toe. Dit geheel wordt een duidelijk (uitvoerbaar) actieplan zodat het niet slechts op de beleidstafel blijft liggen.

Na dit gesprek kan uw organisatie aan de slag met de veranderingen, en weet u wat uw belangrijkste strategische aandachtspunten zijn. Uw organisatie kan hiermee zelf aan de slag.


Is dit voor mij nu de juiste stap?

Uw businessmodel ligt in het verlengde van uw strategie. Mogelijk is het relevant om de Strategy Kick-off naast de Business Model Analyse met ons uit te voeren. Neem gerust vrijblijvend contact op om samen met onze consultant te bedenken wat een geschikte aanpak is!

Tip: met onze Strategy Kick-off helpen wij u op korte termijn (en binnen beperkte tijd) met het maken van een concreet en uitvoerbaar strategisch actieplan. Daarbij helpen we u op strategisch niveau door u de juiste vragen te stellen en uw kennis en ervaring uit te dagen zodat een concrete missie geformuleerd wordt waar strategie bij ontwikkelen. Vervolgens begeleiden we u in de uitrol  en executie ervan, waarna de Management Information Quickscan perfect aansluit om het succes te monitoren.


    Behoefte aan ondersteuning bij strategie, of betere uitvoering van strategie?
    Neem vrijblijvend contact op om kennis te maken! We denken graag met u mee!